سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 به صورت جماعت:

امام خمینی: احتیاط واجب آن است که نماز عید فطر و قربان را در زمان غیبت امام معصوم علیه السلام با جماعت نخوانند، ولی به قصد رجاء مانع ندارد. (توضیح المسائل مراجع، چاپ دوم، ج 1 ، ص 797 و ص 852) و چنانچه ولی فقیه یا نماینده او اقامه جماعت کند، اشکال ندارد. (همان، ص 852)

مقام معظم رهبری: نمایندگان ولی فقیه مجازند نماز عید فطر را به جماعت اقامه کنند. اما دیگران، احتیاط آن است که آن را فرادی بخوانند. یا آن را به قصد رجاء به جماعت اقامه کنند. نماز عید فطر به جماعت برای کسانی که نمایندگی ولی فقیه ندارند، به قصد ورود درست نیست. در مواردی که مصلحت اقتضا می کند، غیر از نمایندگان ولی فقیه، افراد دیگر مجاز نیستند نماز عید فطر را به جماعت اقامه کنند. (همان، ص 858)

آیات عظام اراکی، گلپایگانی، خوئی، تبریزی، سیستانی، صافی: نماز مستحب را نمی شود با جماعت خواند، مگر نماز درخواست باران و نمازی ... مانند نماز عید فطر و قربان که در زمان حضور امام معصوم واجب بوده و در زمان غیبت امام معصوم، مستحب شده است. (همان، ص 798 و 852)

آیت الله صافی: ولی احتیاط این است که به جماعت آن را رجاءاً بخواند. (همان، ص 852)

آیت الله زنجانی: بنابر احتیاط این است که آن را به جماعت نخوانند. (همان، ص 852)

آیت الله بهجت: خواندن نماز عید و فطر قربان در زمان غیبت امام معصوم علیه السلام مستحب است. (همان، ص 798)

آیت الله فاضل: نماز عید فطر و قربان را نیز می توانند به جماعت بخوانند. (همان، ص 798)

جمع بندی:

به فتوای حضرت امام و مقام معظم رهبری اقامه نماز عید فطر توسط نمایندگان ولی فقیه صحیح است. کسانی که در جماعت نمایندگان ولی فقیه شرکت نمی کنند، می توانند نماز را به صورت فردی بخوانند. اقامه جماعت توسط دیگران باید به قصد رجاء باشد و به قصد ورود درست نیست. اگر خلاف مصلحت باشد، اقامه نماز توسط کسانی که نماینده ولی فقیه نیستند، مجاز نیست.

(قصد رجاء یعنی این که جواز شرعی آن اثبات نشده و فقط به امید ثواب خوانده می شود. قصد ورود یعنی این نوع از عبادت در شرع مجاز است و به آن سفارش شده است).

مقلدان آیت الله صافی به احتیاط مستحب، نماز جماعت عید فطر را به قصد رجاء بخوانند.

مقلدان آیت الله زنجانی نمی توانند نماز عید فطر را به جماعت بخوانند؛ مگر آن که در این مساله از ایشان عدول کرده و به فتوای سایر مراجع مراجعه کنند چون فتوای ایشان در این مسأله «احتیاط» است، عدول از ایشان در این مسأله مجاز است.

مقلدان سایر مراجع که نامشان در فتاوای قبلی آمد، می توانند نماز عید فطر را به جماعت بخوانند.

صورت فرادی: کسانی که توفیق حضور در جماعت ندارند، به فتوای همه مراجع می توانند نماز عید فطر را به صورت فرادا بخوانند. ذکرهایی که در قنوت آمده، مستحب است و به جای آن دعا می توان هر ذکر و دعایی را خواند. این ماز دو رکعت است در رکعت اول پس از حمد و سوره، «الله اکبر» گفته و قنوت گرفته می شود. سپس تکبیر دوم و قنوت دوم تا پنج تکبیر و پنج قنوت. سپس تکبیر ششم و رکوع و دو سجده و قیام. رکعت دوم یک تکبیر و قنوت کمتر از رکعت اول دارد. سپس رکوع و سجده و تشهد و سلام.

پیشاپیش عیدتان مبارک و اعمالتان قبول حضرت حق. التماس دعا


نوشته شده در  پنج شنبه 90/6/3ساعت  10:12 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]